NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
نُصَيْرُ
بْنُ
الْفَرَجِ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
يَزِيدَ
حَدَّثَنَا
سَعِيدٌ
يَعْنِي
ابْنَ أَبِي
أَيُّوبَ
عَنْ أَبِي
مَرْحُومٍ
عَنْ سَهْلِ
بْنِ مُعَاذِ
بْنِ أَنَسٍ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ
مَنْ أَكَلَ
طَعَامًا
ثُمَّ قَالَ
الْحَمْدُ
لِلَّهِ
الَّذِي
أَطْعَمَنِي
هَذَا الطَّعَامَ
وَرَزَقَنِيهِ
مِنْ غَيْرِ
حَوْلٍ
مِنِّي وَلَا
قُوَّةٍ
غُفِرَ لَهُ
مَا تَقَدَّمَ
مِنْ
ذَنْبِهِ
وَمَا
تَأَخَّرَ
قَالَ وَمَنْ
لَبِسَ
ثَوْبًا
فَقَالَ
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي
كَسَانِي
هَذَا
الثَّوْبَ
وَرَزَقَنِيهِ
مِنْ غَيْرِ
حَوْلٍ
مِنِّي وَلَا
قُوَّةٍ
غُفِرَ لَهُ
مَا
تَقَدَّمَ
مِنْ ذَنْبِهِ
وَمَا
تَأَخَّرَ
(Sehl
b, Muaz b. Enes'in) babasından rivayet edildiğine göre; ResuluIIah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
"Kim bir yemek yer
ve sonra;
" Benim hiç güç ve
kuvvetim olmaksızın bu yemeği bana yediren ve onu bana rızk olarak veren
Allah'a hamd olsun derse onun geçmiş ve gelecek günahları bağışlanır."
Kim de bir elbise giyer
ve;
"Bu elbiseyi ben
hiç bir güç ve kuvvetim olmadan bana giydiren ve onu bana rızık olarak veren
Allah'a hamdolsun" derse (onun da) geçmiş ve gelecek günahları
bağışlanır."
İzah:
Ebu Davûd, edeb;
Tirmizi, davat; ibn-i mâce; İbn-i mâce. el'ime; Ahmed b. Hanbel II 117 III 457.
Metinde seçen
"geçmiş günahlardan maksat, geçmişte işlenen küçük günahlardır, büyük gurklar,
değildir. Fakat bu duayı yapan kimsenin küçük günahları yoksa oniann yerine
büyük günahlarının hafifletilmesi umulur.
Yemek duası içerisinde
geçen "gelecek günahlar" anlamındaki kelime, Tirmizi ve İbn Mace'nin
rivayetlerinde bulunmadğı gibi Sünen-i Ebu Davud'un bazı nüshalarında da
bulunmamaktadır.
Ancak bu kelime elbise duası
içerisinde bütün rivayetlerde ve nüshalarda bulunuyor. Ulema bu dualar
sebebiyle Allahu Teala hazretlerinin, geçmişteki küçük günahları olduğu gibi
gelecekteki küçük günahları da affetmesinin caiz olduğunu söylemişler ve Bedir
gazilerini misal göstermişlerdir.
Çünkü yüce Allah
onların gelecekteki günahlarını da affettiğini bildirmiştir. Bu bakımdan Bedir
gazileri kendilerinden sâdır olacak günahlardan hesaba çekilmeyeceklerdir.
Bazılarına göre, Bedir
gazilerinin gelecekteki günahlarının affedilmesinden maksat şudur: Onların
işleyecekleri günahlar affedilmiş olarak meydana gelir. Bu bakımdan hiç
işlenmemiş gibi olurlar. Bazılarına göre de Allah onları günah işlemekten korur
onlar hiç günah işlemezler. İşte Allah 'in, onların gelecekteki günahlarını
affetmesinin manası budur.
Münziri'ye göre, bu
hadisin senedinde bulunan Sehl b. Muaz ile Ebu Merhum zayıf raviler
olduklarından, sadece bunların rivayetinde bulunan bu "gelecek
günahlar" sözünün hadisten olduğuna hükmedilemez. Binaenaleyh bu sözün bu
ravilerden birinin hatası yüzünde bu hadise izafe edildiğine hükmetmek gerekir.